16. 4. 2024

Sú to spoľahlivé a dobré mašinky!

To hovorí o „svojich“ vlakoch Marek Michal, rušňovodič na trase Bratislava – Komárno. A vie, o čom hovorí, veď za svoj život vyskúšal už rôzne stroje.

Cesta do kabíny

Už na úvodnú otázku, ako sa k práci rušňovodiča dostal, sa Marek usmieva. „Plno ľudí obdivovalo vlaky odmalička, ale ja som sa k tejto práci dostal naozaj ako slepé kura k zrnu.“ Po strednej škole hľadal prácu v Hornonitrianskych baniach, kde mal počas štúdia prax ako elektrikár. Vtedy však bolo voľné len miesto vedúceho posunu na úseku železničnej prepravy uhlia, tak nastúpil na túto pozíciu. „Asi po roku ma oslovili, či by som nechcel robiť rušňovodiča,“ vysvetľuje Marek. 

Po absolvovaní kurzu a následných štátnych skúškach mohol viesť vlaky v nákladnej doprave. Vozil uhlie z Baní Cígeľ a Handlová do elektrárne v Zemianskych Kostoľanoch. A ako sa na juh Slovenska z Handlovej dostal? „Asi pred deviatimi rokmi mi bývalý kolega ponúkol, či nechcem nastúpiť na túto trať. A pretože sa mi práve hodilo presťahovať sa do Bratislavy, nastúpil som.“ Keď potom na trati začala prevádzkovať spoje spoločnosť Leo Express, nastúpil k nej. Zároveň s tým presedlal aj na súčasné vozidlá Alstom Cordia Lint 41, s ktorými je spokojný.

Oproti starým strojom je komfort na dnešných lokomotívach neporovnateľný.

Marek Michał, rušňovodič

Práca rušňovodiča 

Jeho práca sa však neobmedzuje len na vedenie. Musí ich vždy na jazdu pripraviť aj pravidelne kontrolovať. Rušňovodiči pracujú na dvadsaťdvadňové turnusy, v rámci ktorých majú rozložené jazdy aj dni voľna. A čo je na práci rušňovodiča najnáročnejšie? „Musím sa sústrediť, ako sa správa motorová jednotka při rôznych situáciách. Či pri rozbehu nedochádza k sklzu alebo při brzdení zase k šmyku. Podľa toho musím pohotovo zareagovať. Okrem toho musím vnímať celé okolie vlaku, nielen sa dívať na koľaje,“ hovorí Marek a dodáva: „Na trati je plno prejazdov, ktoré sú vybavené len svetelnou signalizáciou alebo len ‚stopkou‘. Musím sledovať, či vozidlo blížiace sa k takémuto prejazdu brzdí. Ak nie, tak radšej trúbim, aby som vodiča upozornil.“

Samozrejme, nie je ľahké udržať celý čas pozornosť. Na to má Marek svoj recept: „Počúvam hudbu. Všetko, od dobrého rocku cez rap po metal. A potom podcasty. Skrátka, čokoľvek zaujímavé.“ Dôležitý je aj odpočinok mimo pracovného času. Ako trávi rušňovodič svoj voľný čas? „Rád, samozrejme, cestujem a potom tiež chodievam na festivaly."

Kariéra v Leo Express >

Text: Jakub Jukl
Foto: Z archívu Mareka Michala
Prečítajte si celý článok v jarnom vydaní 
časopisu Leo Express

Zdieľajte článok:

  • 0 x

  • Skopírovať URL

Prihlásiť sa do vernostného programu Smile Club

alebo
Zabudnuté heslo

Ešte nemáte účet?

Prihlásením súhlasím s podmienkami vernostného programu, so spracovaním osobných údajov a prohlašuji, že jsem dosáhl věku 16 let. Storno lístkov je možné len do leo kreditu.